Nuttige info

Wachtdienst

Voor dringende gevallen is er tijdens het weekend en op feestdagen een orthodontist van wacht bereikbaar op het centraal nummer:
070 22 20 88

Parkeermogelijkheden

Betalend parkeren

  • Sinds 19 april 2021 is er in Hasselt een nieuw parkeerbeleid van kracht. Het is voorlopig niet meer mogelijk om in het straatje voor de praktijk te parkeren. De Stad Hasselt heeft helaas beslist om dit enkel tot bewonersparking te beperken (zie www.hasselt.be/nl/nieuweparkeerbeleid)
  • Ondergrondse parking Dusart
    Inrit via kleine Ring of via Koning Boudewijnlaan. Neem wandeluitgang Maastrichtersteenweg
  • Bovengrondse parking Dusart – Inrit via Congostraat
  • Betaalzone Sint-Jansplein op wandelafstand, zoals om de hoek in de Maastrichtersteenweg
  • Betaalzone Stadspark op wandelafstand, zoals vlakbij aan het Guldensporenplein

Bij de laatste twee opties is er de mogelijkheid om een gratis halfuurtje te nemen aan de parkeerautomaat.

Gratis parkeren

  • Parking Boudewijnlaan of parking Cultureel Centrum, parking Kapermolen
  • In sommige straten staan geen parkeerautomaten. Denk er dan wel aan om de blauwe parkeerschijf zichtbaar achter je voorruit te leggen tussen 9u en 18u.
  • Meer informatie vind je op www.hasselt.be/nl/vlot-parkeren-in-hasselt

Annulaties / vergeten afspraak

Wat doen bij annulatie / vergeten afspraak?

Bijna dagelijks vergeten één of meerdere patiënten hun afspraak. Naast verloren tijd voor de orthodontist brengt dit met zich mee dat behandelingen langer duren dan nodig en dat de wachttijd voor nieuwe patiënten enkel toeneemt.

Voor annulaties vragen wij u vriendelijk ons ten minste 24u op voorhand te verwittigen.

Zonder verwittiging zijn wij genoodzaakt de voor u gereserveerde tijd in rekening te brengen.

Pijnklachten / urgenties

Wat moet ik doen als er een blokje loskomt?

Is er een blokje los en je bent pas in de praktijk voor een controle afspraak geweest, bel ons zodat we kunnen bekijken of je sneller moet terugkomen of niet. Is er een blokje los en je controle afspraak is bijna, dan herstellen we het tijdens deze afspraak.

Wat moet ik doen als er een draadje prikt of mijn blokje schuurt?

Je kan het draadje of blokje bedekken met orthodontische was die je bij de start van de blokjes meegekregen hebt. De orthodontische was is ook verkrijgbaar bij de apotheker of kan je bij ons in praktijk komen afhalen. Als de pijn blijft aanhouden, neem je beter telefonisch contact op.

Ik moet elastieken dragen maar ik heb er geen meer, wat moet ik doen?

Het is belangrijk dat de elastieken volgens advies gedragen worden. Als het pakje leeg is, kom dan langs om nieuwe elastieken op te halen. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

Er is een bandje los

Laat het zitten tot aan de volgende controle of bewaar het zorgvuldig en breng het mee op je volgende afspraak. Stop wel met het dragen van je buitenbeugel.

Mijn tanden zijn gevoelig

Dit is heel normaal de eerste week na plaatsing of activatie van het apparaat. Eet zacht voedsel en neem desnoods een pijnstiller.

Mijn losse beugel is stuk of doet pijn

Als er een klein stukje kunsthars of metaal afbreekt, is het vaak geen probleem.

Is de beugel helemaal stuk of doet hij erg pijn, neem dan contact op met de praktijk.

Wat moet ik doen als mijn retentiedraad (draadje aan de achterkant van je tanden) is losgekomen?

Als je retentiedraad (gedeeltelijk) loskomt, is de kans groot dat tanden terug zullen verschuiven. Laat ons dit zo snel mogelijk weten zodat we deze kunnen herstellen.

Als je ook nog een uitneembare retentiebeugel hebt, draag die dan extra goed.

Probeer er niet met je tong aan te komen. Indien het volledig los komt, gooi het zeker niet weg en neem het mee naar de praktijk.